Jevnlige klassemøter handler om læring og samhandling i elevgruppen. Lærere som kjenner klassen godt, har ansvar for å prioritere hvilke tema som tas opp i klassemøtene, og hvilke metoder som skal brukes. Elevene kan for eksempel sitte i sirkel i klasserommet, eller arbeide med refleksjonsoppgaver i grupper, bruke rollespill eller se filmsnutter som aktualiserer ulike problemstillinger.
Læreren må ha høy bevissthet om gruppesammensettinger slik at elevene opplever tilhørighet og godt samspill. Det er også viktig å være oppmerksom på om noen av temaene som tas opp kan være sårbare for elevgruppen.
I klassemøtene kan lærer for eksempel ta utgangspunkt i faglige mål og samtidig arbeide med sosial læring i fag. Målet er at det kollektive atferdsrepertoaret bygges opp slik at prososial atferd får dominere, at mobbing forebygges, og at elevene får økt bevissthet om deres muligheter og ansvar i det sosiale samspillet.
Til bruk i klassemøter og sosial læring i fag
Lenker til klassemøteressurser
Publiseres kronologisk med nyeste ressurser øverst
-
Elevene må ha kjennskap til bakgrunnen for situasjonen
Elevene deles inn i grupper
Forbereder rollespillet og viser det fram
Lager egne replikker
Kan lage egne løsningsforslag
Evt. åpne løsninger som diskuteres i plenum senere
-
• Gymtimen er over og de fleste av guttene har kledd på seg og gått ut til friminutt. I et hjørne sitter Arne og samler sammen sakene sine. Tre av klassekameratene hans, Anders, Hassan og Lars stiller seg foran ham og sier med skarpe stemmer: "Hvorfor har du ikke kommet deg ut ennå. Du er skikkelig treig!" Lars stikker av med skoene hans, kaster dem inn i dusjen og roper: "Æsj, disse skoene stinker!" Lars ler og skrur på vannet slik at skoene blir våte.
• Arne protesterer forsiktig og prøver å redde skoene fra å bli våte. Da kommer Hassan og dytter ham til siden slik at Arne blir våt. Da han forsøker å komme seg ut, sperrer de andre veien for ham.
• Så hører de gymlæreren rope: "Hei, er det noen der?" Anders knytter neven og sier truende: "Dette forteller du ingenting om. Greit!?" På vei ut av garderoben ser de at det er én til i garderoben, John, en tidligere god venn av Arne. Han har sannsynligvis sett hva som har skjedd, men har ikke sagt noe.
-
Elevene får en kort situasjonsbeskrivelse
Elevene får kun kort tid til å øve
Eleven skal ikke lage sine egne løsningsforslag
Situasjonen og rollene diskuteres i plenum etter den korte framføringen
-
To jenter står og snakker sammen i skolegården. En tredje jente kommer gående mot dem for å delta. Når hun nærmer seg, begynner de å hviske samtalen. Når hun nærmer seg, begynner de å hviske og le, og hun kan ikke høre hva de snakker om eller og le, og hun kan ikke høre hva de snakker om eller ler av.
Instruks til lærere om bruk av klassemøteressurser
Ressursene til klassemøter er redigerbare og fleksible, og kan tilpasses den enkelte klasse og aldersgruppe. Du står fritt til å justere innholdet i redigerbare ressurser, slik at det passer best for dine elever og den konteksten dere jobber i.
I tillegg er det mulig å se hvordan oppleggene kan brukes i ulike fagområder, slik at du kan integrere klassemøtene i ulike fag og undervisningssammenhenger. Dette gir rom for tverrfaglig arbeid og styrker relevansen for elevene.
Tilpass språk og aktiviteter til elevenes modenhetsnivå
Bruk ressursene som utgangspunkt for dialog og refleksjon i klassen
Vurder sårbarhet i klassen - ikke sett i gang det sosiale spillet dersom det pågår mobbing i klassen