Til bruk i klassemøter og sosial læring i fag
Jevnlige klassemøter handler om læring og samhandling i elevgruppen. Lærere som kjenner klassen godt, har ansvar for å prioritere hvilke tema som tas opp i klassemøtene, og hvilke metoder som skal brukes. Elevene kan for eksempel sitte i sirkel i klasserommet, eller arbeide med refleksjonsoppgaver i grupper, bruke rollespill eller se filmsnutter som aktualiserer ulike problemstillinger.
Læreren må ha høy bevissthet om gruppesammensettinger slik at elevene opplever tilhørighet og godt samspill. Det er også viktig å være oppmerksom på om noen av temaene som tas opp kan være sårbare for elevgruppen.
I klassemøtene kan lærer for eksempel ta utgangspunkt i faglige mål og samtidig arbeide med sosial læring i fag. Målet er at det kollektive atferdsrepertoaret bygges opp slik at prososial atferd får dominere, at mobbing forebygges, og at elevene får økt bevissthet om deres muligheter og ansvar i det sosiale samspillet.
Tema
Inkludering (1-4 trinn, 5-7 trinn)